A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Урок № 35

Дата: 24.04.2020 08:20
Кількість переглядів: 1201

Урок № 35

Тема:  «Ремонт і спрацювання накладок зчеплення»

Невміле керування автомобілем, в першу чергу, відображається па стані трансмісії. Різкі ривки, перевантаження механізмів у час роботи, погана мастило приводять до поломок і несправностей, що виводить надовго з ладу автомобіль Несправності зчеплення. У механізмі зчеплення можуть вооз« виникнути несправності: неповне включення (зчеплення пробуксовує) або неповне вимикання (зчеплення веде), а також різке включення зчеплення. Несправність зчеплення утрудняє управління автомобілем і тим самим впливає на безпеку руху.
Коли зчеплення пробуксовує, крутний момент від вала двигуна ие повністю передається на провідні колеса (особливо , при русі автомобіля з вантажем на підйомі). Зі збільшенням частоти обертання колінчастого валу двигуна при відпущеної педалі зчеплення автомобіль зовсім не рушає з місця, або швидкість його .увеличивается дуже повільно; іноді автомобіль рухається ривками і в кабіні відчувається запах горілих фрикційних накладок, ведених дисків. Причини пробуксовування зчеплення:
відсутність зазору між підшипником муфти і важелями включення при відпущеної педалі зчеплення, внаслідок чого ведучий диск не повністю притискається до веденого; для усунення цієї несправності необхідно перевірити і відрегулювати вільний хід педалі зчеплення;
замаслювання дисків зчеплення; ця несправність виникає при надмірній змащення підшипника муфти виключення зчеплення при протіканні мастила через задній корінний підшипник колінчастого вала; в цьому випадку сила тертя різко зменшується і диски прослизають. Для усунення цієї несправності зчеплення потрібно розібрати, ретельно промити, а фрикційні накладки зачистити сталевою щіткою або рашпілем;
знос фрикційних накладок; якщо знос накладок невеликий, несправність усувається регулюванням вільного ходу педалі зчеплення; при великому зносі накладок їх необхідно замінити новими;
поломка або ослаблення, натискних пружин; пружини необхідно замінити.
Зчеплення не повністю вимикається. Ознакою даної несправності є включення передачі, що супроводжується різким металевим скреготом шестерень коробки передач, причому не виключена можливість їх поломки. Така несправність зчеплення може виникнути за наступним причин:
великий зазор . між наполегливим підшипником муфти вимикання і внутрішніми кінцями важелів вимикання; усувають цю несправність регулюванням вільного ходу педалі зчеплення;
перекіс або викривлення ведених дисків і як наслідок - неоднаковий зазор між дисками (а в окремих місцях відсутність зазору); ця несправність найчастіше виникає при перегріві зчеплення після пробуксовки і усувається заміною покоробленных дисків;
обрив фрикційних накладок, в результаті чого обірвана накладка заклинюється між веденим і провідним дисками і не дозволяє повністю виключити зчеплення; зчеплення необхідно розібрати і замінити накладки;
перекіс натискного диска; при вимиканні зчеплення ведучий диск частково продовжує притискатися до веденого диска. Така несправність виникає, коли внутрішні кінці важелів вимикання зчеплення знаходяться не в одній площині; в цьому випадку необхідно відрегулювати положення важелів виключення зчеплення.
Зчеплення різко включається незважаючи на повільне і плавне відпускання педалі; автомобіль рушає з місця ривком. Така несправність може бути у випадку заїдання муфти вимикання на напрямній втулці. При відпусканні педалі зчеплення муфта буде пересуватися по втулці нерівномірно, коли сила пружин подолає заїдання муфти, вона швидко пересунеться, різко звільнивши важелі виключення, і диски швидко стискатимуться. Різке включення зчеплення може бути викликане також дрібними тріщинами на провідних дисках після великого їх перегріву. Для усунення зазначених несправностей потрібно заміна відповідних детальний.
Основні роботи з технічного обслуговування зчеплення. ЕО. Перевірити дію механізму зчеплення шляхом рушання автомобіля з місця і перемикання передач при русі.
ТО-1. Перевірити вільний хід педалі (і, якщо потрібно, відрегулювати його), стан і кріплення оттяжной пружини. Змастити (з графіком мастила) валик педалі зчеплення і підшипник муфти вимикання зчеплення. Перевірити роботу зчеплення.
ТО-2. Перевірити повний і вільний хід педалі зчеплення і дія оттяжной пружини, роботу привода зчеплення і при необхідності відрегулювати зчеплення і привід.
Підшипник муфти вимикання зчеплення на автомобілях ГАЗ-53А і ЗІЛ-130 перших випускників змазують через масельнички, наповненої консистентним мастилом, для чого необхідно загорнути на два-три оберти кришку маслянки. На автомобілях ЗІЛ-130 (останніх випусків) підшипник муфти вимикання зчеплення мастило закладають на заводі і під час експлуатації не додають.
Несправності зчеплення ускладнюють керування автомобілем, відволікають водія від спостереження за дорогою, що створюють перешкоди в русі інших транспортних засобів.
Несправності коробки передач і роздавальної коробки. В коробці передач може виникати ряд несправностей: викришування або поломка зубів шестерень, мимовільне вимикання передач, шум при шестерень роботі, одночасне включення двох передач і утруднене включення передач. Все це погіршує умови безпечного руху.

Викришування і поломка зубів шестерень можуть відбутися в внаслідок різкого рушання з місця навантаженого автомобіля, при невмілому вмиканні передач і при несправному зчепленні. Робота коробки передач з поламаними зубами шестерень неприпустима, так як це може призвести до руйнування всієї коробки.
Мимовільне вимикання передач можливо внаслідок нерівномірного зносу зубів шестерень і муфт синхронізатора, неповного зачеплення шестерень і зносу фіксуючого пристрою. Шум шестерень при включення передач відбувається із-за несправності або неправильного регулювання зчеплення і невмілого включення. Сильний шум шестерень при русі викликається відсутністю мастила, великим спрацюванням шестерень, підшипників або.
Основні роботи з технічного обслуговування коробки передач і роздавальної коробки. ЕО. Перевірити роботу коробки передач при рух.
ТО-1. Перевірити і при необхідності підтягнути кріплення коробки передач, при необхідності долити масло до рівня. Перевірити роботу коробки передач після обслуговування.
ТО-2. Провести поглиблений огляд коробки передач. Перевіряти і при необхідності підтягнути кріплення коробки передач до картера зчеплення і кришки картера коробки передач. Перевірити і при необхідності підтягнути кріплення кришки підшипників веденого і проміжного валів.
Долити або замінити масло в картері коробки передач (за графіка змащення).
Заміну мастила, мастило вузлів і зчленувань необхідно виконувати при непрацюючому двигуні. Якщо водій або слюсар знаходиться під автомобілем, то в кабіні (на рульовому колесі) повинна бути табличка вывешана «Двигун не пускати!» Автомобіль повинен бути надійно загальмований, щоб він не міг самостійно зрушити з місця.
V/ Несправності карданної та головної передач, диференціалу і' півосей. У результаті експлуатації автомобіля в карданній Передачі можливі знос підшипників хрестовин кардана і ковзної шлицевой муфти, згинання або скручування карданного валу. Роз'єднання карданного валу може призвести до аварії.//"
В головній передачі і диференціалі можливі: знос або поломка зубів шестерень; знос хрестовини диференціала і підшипників; знос або пошкодження сальників; підтікання масла в з'єднаннях картера заднього мосту. У півосях можливо їх скручування, знос шліців, ослаблення кріплення гайок фланця півосі до маточини або обрив шпильок. Ознакою несправності карданної передачі є ривки і удари при рушанні автомобіля з місця або перемиканні передач на ходу. Биття вала при обертанні свідчить про те, що вал погнутий. '
Несправності головної передачі зовні проявляються значним шумом в картері заднього моста при русі автомобіля.
Несправності карданної передачі усувають відновленням або заміною зношених деталей. Погнутий вал необхідно правити. Невеликі зазори в підшипниках і між зубами головної передачі усувають регулюванням, яку повинні виконувати досвідчені механіки. При великих деталей износах головною перс-дачі і диференціала їх необхідно замінити.
Знос сальників півосей може призвести до потрапляння мастила в гальмівні барабани і відмови роботи гальм, тому зношені сальники потрібно замінити. В разі поломки зубьен шестерень головної передачі і диференціалу самостійний рух автомобіля неможливо.
Основні роботи з технічного обслуговування карданної та Головною передач, диференціала. ЕО. Перевірити роботу карданної І головної передач при русі автомобіля.
ТО-1. Перевірити і при необхідності закріпити фланці карданних зчленувань і півосей. Закріпити кришки картера головної передачі. Перевірити рівень масла в картері ведучого моста й, якщо треба, долити. Змастити карданні зчленування і підвіскою підшипник (за графіком змащення).
ТО-2. Перевірити наявність люфту в карданних зчленуваннях. Закріпити фланці півосей, карданів і опорний підшипник до рами.
Перевірити герметичність з'єднань ведучого моста. Перевірити рівень або замінити масло в картері ведучого моста.
Змастити шлицевую муфту карданної передачі (за графіком змащення). Хрестовини карданів змащують літнім або зимовим трансмісійним автотракторным маслом відповідно до карти змащення (в останніх випусках автомобілів ЗІЛ-130 і КамаАЗ консистентним мастилом 158 або УС-1) за допомогою шприца з наконечником через маслянку до тих пір, поки масло не почне виходити із отвори, закритого клапаном з протилежного від маслянки сторони (у автомобілів ЗІЛ-130 останніх випусків і у КамАЗа - під сальників всіх чотирьох хрестовин).
Шлицевую муфту карданної передачі змащують мастилом ВУС-1 або 1-13 (ГАЗ-53А та ЗІЛ-130) при кожному третьому ТО-2. Мастило в шлицевую муфту слід подавати в помірній кількості для запобігання видавлювання заглушки. 'В автомобілях ГАЗ-53А проміжний опорний підшипник необхідно змащувати мастилом 1-13 при кожному ТО-1, а в ЗІЛ-130 - при другому ТО-1. На курних і брудних дорогах терміни мастила скорочуються вдвічі.
Для змащення головної передачі автомобіля ЗІЛ-130 застосовують літній і зимовий автотракторное трансмісійне масло (ТАп-15, ТАп-10), ГАЗ-53А-масло МС-14,5 з присадкою «Хлору-рэф-40», КамАЗ-ТСп-15к або ТАп-15В.
Рівень масла в картері ведучого моста перевіряють після 3000 км пробігу. Рівень масла повинен бути у крайки наливного отвору. Л1асло в картері ведучого моста змінюють відповідно до карти змащення і при зміні сезону роботи. Тривала робота головної передачі і опорних підшипників значною мірою залежить від якості і чистоти масел. Не допускається застосування інших масел. Перед заливкою свіжого масла картер ведучого моста попередньо потрібно промити рідким маслом або керосином. Для цього після зливу відпрацьованого масла (масло слід зливати нагрітим відразу ж після роботи) в картер заливають 2-3 л рідкого масла або гасу, піднімають провідний міст на козли, пускають двигун і, включивши пряму передачу, дають попрацювати 1-2 хв, після чого зливають масло або гас, щільно закривають пробку зливного отвору і заливають свіжу мастило за рівнем заливного (контрольного) отвори. В картер заднього моста автомобілів заливають масло в кількість: ЗІЛ-130-4,5 л, ГАЗ-53А -8,2 л, КамАЗ - 6 л на кожен ведучий міст.
Несправності ходової частини. В результаті перевантаження і необережної їзди рама може погнутися, в ній можуть з'явитися тріщини і розхитуватися заклепки. Раму ремонтують в майстерні, погнуту раму правлять, расшатавшиеся заклвиш і деталі рами, що мають тріщини, замінюють.
До основних несправностей передньої і задньої осей відносяться: погнутость передньої осі, знос шворнів і шкворневых втулок, неправильна регулювання або знос підшипників, поломка підшипників, розробка місць посадки обойм підшипників, зрив різьби шпильок півосей: Погнута передня вісь, зношені шворні і втулки, неправильна .регулировка або знос підшипників маточин коліс приводять до неправильній установці коліс, внаслідок чого утруднюється керування автомобілем і підвищується знос шин, що негативно позначається на безпеці руху, погнуту вісь необхідно правити, зношені шворні, втулки і підшипники коліс замінити.
Підшипники передніх коліс регулюють в наступній послідовності: піднімають і встановлюють на козли передню вісь, знімають колесо, відвертають ковпак, расшплинтовывают і відвертають гайки, знімають маточини, промивають і оглядають підшипники (якщо є тріщина або значний знос, підшипники замінюють), наповнюють маточину мастилом і встановлюють наместо, встановлюють шайбу і загортають гайку до відмови, а потім відвертають на« обороту. Колесо має обертатися вільно, без заїдання і не мати люфту. Після перевірки гайку шплинтуют і загортають ковпак.
На вантажних автомобілях підшипники задніх коліс регулюють у тій же послідовності за винятком того, що замість ковпака потрібно відвернути гайки шпильок півосей і вийняти півосі, а замість видалення шплінта потрібно відвернути контргайку і вийняти стопорну зграю. Несправні маточини коліс здають в ремонт або замінюють новими. Їзда з несправними маточинами може привести до аварії.
В результаті тривалої роботи листи ресори частково втрачають пружність, зношуються пальці і втулки. При необережній їзді ламаються листи ресор. Ресори, що втратили пружність, прогинаються більше звичайного, внаслідок чого покришки труться об кузов і швидко зношуються. Крім того, такі ресори легко ламаються.
Рух автомобіля з поламаною ресорою може призвести до перекосу мосту і утруднення управління. Ресору, що втратила пружність або з поламаними листами, замінюють.
В амортизаторі зношуються сальники, шарнірні з'єднання, клапани і пружини. В результаті зносу сальників жид- . кость випливає і робота амортизатора різко погіршується. Несправний амортизатор потрібно здати в ремонт.
В результаті необережної їзди в колесах можуть бути погнуті диски або диски. При незатянутых шпильках і гайках коліс отвори дисків під шпильки кріплення зношуються і диски приходять в непридатність. Несправні колеса здають у ремонт. Їзда з несправними колесами небезпечна.
Основні роботи з технічного обслуговування ходової частини. ЕО. Перевірити оглядом стан рами, ресор, подрессорников, амортизаторів, коліс.
ТО-1. Перевірити й, якщо треба, відрегулювати підшипники маточин коліс; перевірити й, якщо треба, закріпити драбини, пальці ресор і гайки коліс. Змастити (за графіком мастила) пальці ресор і шворні поворотних цапф. Перевірити стан передньої підвіски автомобіля.
ТО-2. Перевірити оглядом стан балки переднього моста. Перевірити й, якщо треба, відрегулювати величину сходження передніх коліс. При інтенсивному зносі шин перевірити кути нахилу шворнів і кут повороту передніх коліс. Перевірити, чи немає перекосу переднього і заднього мостів (візуально).
Перевірити стан рами і буксирного пристрою, стан ресор, закріпити хомутики ресор, драбини, пальці ресор.
Перевірити стан амортизаторів, дисків і ободів коліс.
Змастити (за графіком мастила) шворні поворотних цапф пальці ресор. Зняти маточини, промити, перевірити стан підшипників і, замінивши мастило, відрегулювати підшипники коліс.
Сходження коліс перевіряють за допомогою лінійки або на стенді. Для перевірки сходження коліс лінійкою автомобіль встановлюють на оглядову канаву так, щоб положення коліс відповідало руху по прямий. Лінійкою вимірюють відстань між шинами або обіддям коліс ззаду передній осі; лінійку розміщують нижче осі коліс (на висоті ланцюжків лінійки) і відзначають» ють | крейдою точки дотику. Потім автомобіль перекочують так, щоб точки, зазначені крейдою, встановилися на тій же висоті спереду, і знову заміряють. Цифра, що вказує на різницю між першим і другим вимірами, є величиною сходження коліс.
Під час огляду, технічного обслуговування і ремонту ходової частини необхідно виконувати правила техніки безпеки. При встановлення ресор не можна допускати перевірки збігу отворів в ресорі і вушках кронштейна пальцями рук, так як це може привести до травми. Під час складання ресори після мастила потрібно правильно закріпити її в лещатах, щоб листи, розпрямляючись, не завдали травми.
Несправності шин. Пробоїни або проколи шин гострими предметами, розшарування каркаса, відшарування протектора, руйнування бортового кільця, прокол або розрив камер - всі ці дефекти, як правило, результат необережної їзди, недотримання норм тиску повітря в шинах і невиконання правил обслуговування автомобільних шин. Для ремонту шин в дорозі на автомобілі повинна бути аптечка.
Пошкоджену шину необхідно зняти і ретельно перевірити. Застряглі цвяхи та інші предмети потрібно видалити. При великих пробоїнах в покришці необхідно поставити манжету, виготовлену з двох-трьох шарів шматка каркаса утильной пркрышки або з шматка ободной стрічки. Пошкоджену покришку по поверненні в гараж потрібно здати в ремонт. Для відновлення про-тектора приймають шини, що не мають розшарування каркаса і наскрізних пробоїн. Щоб виявити невеликі проколи камери, її накачують повітрям і занурюють у воду. У місці ушкодження будуть виходити бульбашки повітря.
Проколи або невеликі пошкодження в дорозі можна зашпарувати латкою з гуми. Ділянка камери в радіусі 20...30 мм навколо пошкодження зачищають теркою або сталевою щіткою і накладають латки з сирої гуми, накладають-чашечку з вул-канизационным брикетом і затискають струбциною (рис. 198). Брикет розпушують і запалюють, після повного згоряння брикету через 10... 15 хв відвертають гвинт струбцини і виймають камеру.
Тимчасове заклеювання проколів камери при відсутності вулканізаційних брикетів можо виконати латкою з утильной камери, використовуючи гумовий клей.
Краї латки зрізають на конус. Латку і ділянка камери навколо пошкодження ретельно Металева зачищають рашпілем або сталевий тічка з вулкана-щіткою, видаляють пил, промивають бензином і просушують, потім промащують двічі гумовим клеєм і просушують після кожної промазки протягом Камера 15...20 хв. Після просушування латку накладають на пошкоджену ділянку і накочують.
Основні роботи з технічного обслуговування шин. ЕО-1. Очистити шини від бруду та перевірити їх стан.
ТО-1. Перевірити стан шин, видалити сторонні предмети, застряглі в протекторі і між здвоєними шинами, тиск повітря в шинах і, якщо потрібно, підкачати в них повітря,
ТО-2. Оглянути шини, видаливши застряглі предмети в протекторі. Перевірити тиск повітря і привести його до норми. Переставити колеса у відповідності зі схемою. Пошкоджені шини здати в ремонт.
Справність шин є обов'язковою умовою безпечної роботи водія на лінії. Відсутність протекторного малюнка погіршує гальмівні можливості автомобіля, тому забороняється використовувати шини з зношеним малюнком протектора.
Обов'язковою умовою експлуатації автомобіля є також надійність шин. Пробоїни, а також загнив каркас можуть призвести до розриву шини при русі автомобіля і аварії. Їзда на напівспущених шинах, крім їх швидкого зношування, є небезпечною через відведення автомобіля в бік.

 

Матеріали

Домашне завдання:
Відповісти на запитання з записами в зошиті: 

  • Як регулюється вільний хід педалі зчеплення?
  • Який матеріал застосовують при ремонті диска зчеплення?

« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора